Мая Стойкова

Мая Стойкова е родена през 1993 г. в гр. Казанлък. Завършва средно-специално образование с профил „Промишлен дизайн“ в Национална гимназия по пластични изкуства и дизайн „Акад. Дечко Узунов“ – гр. Казанлък, а след това „Живопис“ (бакалавър и магистър) в Национална художествена академия – гр. София, при проф. Андрей Даниел. През 2016 г. завършва и семестър по програма „Еразъм +“ във Франция – École nationale supérieure des Beaux-Arts de Paris.
Член е на групата „ANSWER 51“. Живее и работи в София / Париж.

Изложби:
2019 г. – изложба на Дипломираните магистри към НХА в галерия „Академия“, София;
2018 г. – съвместна изложба „професор Андрей Даниел и ученици“, по проект на фондация „Въпреки“, в галерия „Академия“, София;
– съвместна изложба „професор Андрей Даниел и ученици“ по проект на фондация „Въпреки“ в Градска художествена галерия, Варна;
– участие във втората изложба към проекта „Спорът за реалността“, с куратори: Станислав Памукчиев, Петер Цанев, Кирил Василев, галерия „Райко Алексиев“, София
2017 г. – „В началото“ – млади български художници, по идея и със съдействието на Тодор Стайков;
„Живопис и Скулптура“ в галерия „Шипка 6“, СБХ;
– съвместна изложба с група „Answer 51” на тема „Еротика Универсалис“ в галерия „Стубел“, София;
– самостоятелна изложба „Редукция – Възприятие“ в галерия „11 Август“, София;
– изложба на Дипломираните бакалаври към НХА в галерия „Шипка 6“;
– съвместна изложба с група „Answer 51” на тема „We never think of the future. It comes soon enough“ в Градска художествена галерия, Варна;
2016 г. – съвместна изложба с група „Answer 51” на тема „We never think of the future. It comes soon enough“ в галерия „Резонанс“, Пловдив;
– съвместна изложба с група „Answer 51” на тема „We never think of the future. It comes soon enough“ в галерия „Юзина“, София;
– съвместна изложба в Художествена галерия на финансова група „Карол“, София;
2015 г. – изложба в рамките на фестивала „Via Pontica”, Градска художествена галерия, Балчик;
– съвместна изложба по проект „Арт – Семестър“ в Художествена галерия на финансова група „Карол“ София;
– „В духа на Майстора“ и „Другата страна на луната“, изложби част от проект на НХА, съвместно община Кюстендил и ХГ „Владимир Димитров Майстора“, Кюстендил;
– „Manu propria“ – „Да напишем книга заедно, да нарисуваме книга заедно (второ издание)“
– „Via Pontica“ – International Youth Arts Festival, Градска художествена галерия, Балчик;
– самостоятелна изложба „Лични перспективи“ към програмата на Mini Art Fest 5 – Underground gallery/studio, София;
2013 г. – обща изложба на маладите художници в гр. Стара Загора, галерия „Байер“
2008–11 г. – участия в социални проекти: проекта „Многообразие“, който включва изрисуване на ромската стена в казанлъшкия квартал „Кармен“, 2011 г.;
– проект  „Шоколадова формула“ за изработване на шоколадови бонбони съвместно с деца от ромски произход с цел тяхното интегриране, 2009 г.;
– проект за ситопечат на тема „Непротивоконституционствувателствувайте“, 2008 г.

Представяме Ви „Редукция – без – граничност“. В галерията можете да разгледате картините. А за проекта Мая Стойкова пише: 
„В „Редукция-без-граничност“ се занимавам с редуцирането на живописта.

В проекта визуалното се разпределя на три части. В себе си събира живописни платна, сериграфия и литография. Като различните една от друга техники се обединяват от символния си замисъл.
Живописните платна изцяло играят ролята на предхождащи, поучителни препратки. Поради тази причина сюжетно се облягат на известните за нас картини на Пол Гоген. Редуцирани в смисъла – доколко неговите поуки и открития са четими за съвременния човек. Доколко ние имаме способността да ги разчетем и доколко те са важни в нашето настояще. Какви отпечатъци са оставили. Технологично те са изработени в традиционна маслена живопис. Редуцирани до толкова, че да бъдат изрисувани само с петното и следата на четката. Без конкретиката на рисунъка.
Втората част на проекта – сериграфията – играе ролята на бъдещето. Символиката на границите и тънката линия, която обхваща територията, но тепърва ще я запълва със смисъл. Тепърва ще се уплътни. (Тоест ние имаме просто способността на начертаем, предположим бъдещето си.) Поради тази причина тук редукцията е изразена единствено от чистата линия. Линията, която изрисува обема отвън навътре. Показва формата, цвета и пространството отвън навътре. И поради тази причина сериграфията като по „съвременен“ метод за изразяване на графични линии отговаря на символиката на бъдещето. Сюжетно разказва за събития в настоящето, но с продължение в бъдещето или непосилни за настоящето. (Цветето, продължаващо да цъфти. Влюбени. Бременна – бъдещ живот. Сън – мечта. Абсурд – човек с глава елха и т.н.)
В третата част – литографията – играе ролята на настоящето. Чисто технологично този метод много отговаря на поетичния замисъл на проекта. Тъй като литографията за времето си е ново откритие, но не и толкова съвременно днес като сериграфията или пък остаряла като маслената живопис; тя, литографията, има способността да съчетае предишните два метода. Както в настоящето ние носим миналото, отпечатъка, петното, поуката и в същото време обрисуваме намерението си за бъдещето. И тук редукцията идва в това, че съчетава петното и линията (миналото и бъдещето) в литографията (настоящето). Тя борави с вече изградени минали „навици“ и нови намерения. Обогатява. Затова в третата част от проекта се изразява вече в по-нагледното изобразяване на примери. Могат да се видят литографии изцяло само с петно или с линия. Или в крайния си вариант петно и линия, които ни показват съвремието.
Чисто сюжетно литографиите изразяват близки за мен ситуации. Тематика от ежедневието ми в този момент на направата им (Академията, боите, колегите, и близки за мен хора. Сюжети случващи ми се в този период на създаване.)
Затова проектът носи името „Редукция – без – граничност“.“

Please follow and like us:
error

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *